Puste szosy, niewielkie różnice wysokości i niesamowita przyroda - tu nie warto się spieszyć. Lepiej przyjemnie i bezstresowo spędzić trochę czasu na rowerowym siodełku. Najlepiej, gdy tempo wyprawy narzuci przepływająca w pobliżu Biebrza. Woda w jej korycie toczy się jak przed wiekami, powoli i gnuśnie, sprawiając wrażenie jakby czas w całej tej krainie płynął wolniej. Ruszamy tropem nigdy nie zdobytego systemu fortyfikacyjnego. Przy odrobinie szczęścia może spotkamy łosia albo tropy wilka… Rozmaite osobliwości dorzecza najdzikszej rzeki Europy potrafi ą zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych obieżyświatów. To prawdziwie egzotyczny zakątek. Do plecaka - opr.cz kremu do opalania i czegoś na komary - trzeba wrzucić lornetkę. Przyda się podczas podziwiania dzikiej przyrody. Krótka, ale intensywna pętla w okolicy twierdzy Osowiec i Goniądza zaskakuje bogactwem atrakcji. Trasa podstawowa wiedzie głównie lokalnymi asfaltówkami, nie sprawia więc żadnego kłopotu. Nieco większego doświadczenia wymaga pierwszy wariant, poprowadzony ścieżką dydaktyczną, pozwalający obejrzeć rożne elementy fortyfikacji. Warto zarezerwować sobie trochę więcej czasu, niż wynika to z suchej analizy dystansu. Kilka ciekawych modyfikacji, z wieżami i platformami widokowymi, koniecznie trzeba zaliczyć. Trasa: Osowiec - Fort II Zarzeczny (lub ścieżka przyrodnicza Kładka - Fort II Zarzeczny) - Osowiec wieś - Wólka Piaseczna - Goniądz - Osowiec Długość wersji podstawowej: 22,5 km Długość wersji najkr.tszej: 21,5 km Długość wersji najdłuższej: 25 km Osowiec - stacja PKP (0 km). Startujemy sprzed budynku stacji kolejowej. Dobrze się składa - tuż obok mieści się dyrekcja Biebrzańskiego Parku Narodowego, kto więc zamierza korzystać z wariant.w i ścieżek dydaktycznych, musi wykupić bilet wstępu na teren parku. Ze stacji ruszamy na północny zachód, asfaltową drogą po północnej stronie torów (czyli nie główną szosą, a boczną drogą za torami). Mijamy kilka bloków po prawej i wjeżdżamy w las. W prawo odchodzi ścieżka dydaktyczna, oznakowana czerwonym ukośnym paskiem w białym kwadracie. Odcinek ze stacji do drogi na most można pokonać ścieżką dydaktyczną. Po drodze trzy schrony bojowe, zapomniane tunele oraz wieża widokowa na górze Skobla, nad kanałem łączącym fosę fortu I (Centralnego) z Biebrzą. Lojalnie trzeba uprzedzić, że proponowany wariant jest trudny, miejscami wymaga wręcz prowadzenia roweru (zwłaszcza ostatnie, bardzo strome zejście do drogi przyjdzie nam prawdopodobnie pokonać z rowerem u boku). Po dotarciu z powrotem na asfalt skręcamy w prawo i ścieżką zjeżdżamy na pole biwakowe oraz dalej - do karczmy Wygoda. Szosa dochodzi do skrzyżowania (1,2 km), na którym należy skręcić w prawo. Po chwili drogę przecina ścieżka dydaktyczna (po prawej płotek zapobiegający wybiegnięciu na jezdnię). Jeśli, przecinając ścieżkę dydaktyczną, odbijemy w lewo, trafi my na pole biwakowe Bóbr. Nieco dalej, na parkingu przy szosie nr 65, zaprasza karczma Wygoda. Jeszcze kilkaset metrów i opuszczamy zalesiony kawałek drogi. Na wysokości dość absurdalnie wyglądającego przejścia dla pieszych -wokół same łąki - ukryto w krzakach niewielką platformę widokową. Można z niej skorzystać lub, nie zwalniając, przekroczyć most nad Biebrzą (z urokliwą drewnianą nawierzchnią) i popedałować dalej. Fort II Zarzeczny (2,7 km). Zaraz za przeprawą, na kolejnym skrzyżowaniu trasa odbija w prawo, by po bruku i piachu zawieźć nas do Osowca wsi. Jeśli za przeprawą pojedziemy prosto, po kilkuset metrach dotrzemy do fortu II -Zarzecznego. Przed nami kolejna ścieżka dydaktyczna łącząca fort z mostem na Kanale Rudzkim. Wąska drewniana kładka biegnie przez bagna, zapewniając dostęp do kilku platform widokowych, wieży obserwacyjnej (świetne widoki na Biebrzę) oraz wysadzonego schronu (już po drugiej stronie drogi krajowej nr 65). Wśród ruin czai się sporo niebezpieczeństw, dlatego radzimy nie zbaczać z wyznaczonej trasy, by nie nabić sobie poważnego guza. Należy przejechać na zachodni brzeg kanału, a następnie, koło torów kolejowych, wrócić na brzeg wschodni. Powrót na trasę podstawową tą samą drogą lub - od mostu do fortu - równoległą do ścieżki dydaktycznej lokalną asfaltówką. Wariant wydłuża wyprawę o 2 km. Osowiec wieś (5,3 km).

Dodano: 2010-02-16

Autor: Tekst: Pascal, opracowała: Dominika Skonieczna, zdjęcia: Ireneusz

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory